Trafik

Bedre vejmarkering på smalle veje: Flere striber kan redde liv

En ny rapport viser, at simple tiltag som kant- og midtlinjer på smalle landeveje kan gøre en stor forskel. Bilister placerer sig bedre på vejen, hvilket mindsker risikoen for farlige ulykker. Nu peges der på behovet for ændrede regler og løbende vedligeholdelse.

Bedre vejmarkering på smalle veje: Flere striber kan redde liv
Bedre vejmarkering (foto: Saferoad Services A/S)
Af Rikke Lund 4. juni 2025

Flere vejstriber, færre ulykker

En markant andel af alvorlige ulykker på smalle veje i åbent land sker som frontalkollisioner eller eneuheld – ofte på veje uden vejstriber. Særligt i mørke og fugtige forhold kan manglen på midt- og kantlinjer gøre det svært for bilister at vurdere deres placering på kørebanen.

En ny rapport, udarbejdet af Sweco for Vejregelgruppen, dokumenterer netop denne sammenhæng. Undersøgelser og praktiske test i Viborg Kommune viser, at selv midlertidige vejstriber får trafikanter til at placere sig mere hensigtsmæssigt – både på lige strækninger og i mødet med modkørende.

Danmark tager afsked med klippekortet efter 120 års rejser

Læs også: Danmark tager afsked med klippekortet efter 120 års rejser

Regler skal opdateres – og markeringer skal vedligeholdes

Ifølge Jakob Svane fra Asfaltindustrien er rapportens konklusioner både logiske og vigtige. Han ser frem til, at Vejregelgruppen justerer reglerne, så flere veje får den nødvendige afmærkning.

Han understreger dog også, at striberne ikke må forsvinde med tiden:
“De vejmarkeringer, som rapporten så at sige anbefaler, er designet til at blive overkørt. Derfor må man også forvente, at det bliver nødvendigt med ret hyppige genmarkeringer, så vejmarkeringerne kan blive ved med at bidrage til trafiksikkerheden.”

Hos Saferoad Services er der også optimisme. Adm. direktør Jesper Wraae-Bess ser frem til, at rapportens anbefalinger fører til konkrete forbedringer:
“Det er glædeligt, hvis rapporten medfører, at vi får mulighed for at øge trafiksikkerheden med midtlinjer eller kantlinjer på flere smalle veje i åbent land.”

Test på virkelige veje viser tydelige resultater

Rapporten bygger blandt andet på en praktisk test på fire smalle vejstrækninger i Viborg Kommune. Her blev både kantlinjer og midtlinjer påført midlertidigt, hvilket i sig selv er mindre synligt end mere holdbare termoplast-markeringer. Alligevel viste bilisterne tydeligt forbedret adfærd – de holdt bedre bane og reagerede mere hensigtsmæssigt i mødet med andre.

Bag rapporten står en ad hoc-gruppe med repræsentanter fra blandt andet Vejdirektoratet, Havarikommissionen og flere kommuner og firmaer. Deres fælles vurdering peger på, at bedre vejmarkering ikke blot er ønskeligt – men nødvendigt.

Kø-kaos i Tyskland: Sådan undgår du sommerens værste trafikfælder på ferien sydpå

Læs også: Kø-kaos i Tyskland: Sådan undgår du sommerens værste trafikfælder på ferien sydpå

Pas på! Træstykker tabt i alle spor på motorvejen

Læs også: Pas på! Træstykker tabt i alle spor på motorvejen