Forbruger
Boligsælgere i Horsens overser denne mulighed for at forbedre tilstandsrapporten
Tilstandsrapporten kan være afgørende for et vellykket salg. Alligevel kender syv ud af 10 boligsælgere ikke muligheden for at få lavet en såkaldt førsynsrapport, hvor man kan nå at fikse småfejl, før den endelige rapport bliver lavet. Det viser en ny undersøgelse fra EDC.
Løse fliser, utætte fuger, rådne brædder eller kosmetiske revner i soklen. Listen over småskader kan være lang, når en bolig skal sælges. Og selv om skaderne ikke behøver at være lige alvorlige, så vil de blive nævnt i tilstandsrapporten, fordi de kan give skader på bygningsdelene.
”Tilstandsrapporten spiller helt sikkert en rolle for både pris og liggetid. Derfor er der god økonomi i at få repareret småting, som ellers kommer med som en anmærkning i rapporten,” siger Kenneth K. Nielsen, som er indehaver af EDC i Hillerød.
Alligevel kender mange ikke til muligheden for at forbedre tilstandsrapporten, før den bliver udarbejdet. En undersøgelse, blandt de tilmeldte i EDC’s køberkartotek, som også skal sælge en bolig, viser, at syv ud af ti ikke kender muligheden for at få lavet en førsynsrapport. Idéen med førsynsrapporten er ellers at give sælger tid til at udbedre eventuelle skader, før den byggesagkyndige kommer igen og laver den endelige rapport færdig.
Som eksempler på småfejl nævner Kenneth K. Nielsen revner i zink-inddækning ved skorstenen, manglende fuger i badeværelset og knækkede fliser. Det er ting, som udløser en gul eller rød anmærkning fra den byggesagkyndige, som gennemgår huset, men som for få tusinde kroner kan repareres, så de slet ikke optræder i tilstandsrapporten.
”Det er en virkelig god mulighed for at rydde op i antallet af småskader, så køberne ikke bliver overvældet af en tilstandsrapport, som ser værre ud, end der reelt er grund til. Det er altid lidt lettere at sælge en bolig, hvis tilstandsrapporten ikke er fyldt med kritiske og alvorlige skader,” siger Kenneth K. Nielsen.
Der er god økonomi i at vedligeholde boligen løbende
Hos Gjensidige fremhæver skadedirektør Lene Rasmussen også det fornuftige i at bruge muligheden for at få lavet en førsynsrapport, og i det hele taget, at tage den løbende vedligeholdelse alvorligt.
”Småskader, som får lov til at udvikle sig over længere tid, kan betyde, at der opstår større følgeskader. Så den jævnlige vedligeholdelse er vigtig, det gælder for eksempel fugning, træbeskyttelse, og udskiftning af brædder på huset, som der er gået råd i,” siger Lene Rasmussen.
Hun fremhæver sommermånederne som et oplagt tidspunkt at gå huset igennem og få lavet den grundlæggende vedligeholdelse, som får huset godt igennem efteråret og vinterens vejr.
Undersøgelsen blandt boligsælgerne i EDC’s køberkartotek viser også, at mange allerede har gjort noget for at gøre boligen klar til salg. 34 procent har malet, 19 procent har repareret udvendigt træværk, mens 16 procent har repareret fuger på badeværelset.
Fakta
Som sælger har man et 10-årigt ansvar for skader, der ikke er synlige eller oplyste ved salget. Men med et tilbud om en ejerskifteforsikring til køber, bliver sælger fritaget for det ansvar. For at få et tilbud på en ejerskifteforsikring skal der udarbejdes en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 751 tilmeldte i EDCs køberkartotek, der også skal sælge en bolig. Deltagerne i undersøgelsen er geografisk fordelt over hele landet.
Har du gjort noget for at gøre din bolig klar til salg? |
Har malet | 34% |
Har repareret udvendigt træværk | 19% |
Har repareret fuger på badeværelset | 16% |
Kender du til muligheden for at få lavet en førsynsrapport inden den byggesagkyndige laver den endelige rapport? (base 751) |
Ja | 26% |
Nej | 68% |