Forbruger

Danskerne fyldte indkøbskurven med lam og kylling i påsken

Påsken 2025 er veloverstået, og en frisk opgørelse fra fødevarekoncernen Dagrofa viser, at danskerne i den grad holdt fast i de klassiske retter til årets påskebord. Lam og kylling blev der især skruet op for – både hjemme i sommerhusene og ude på landets restauranter og caféer.

Danskerne fyldte indkøbskurven med lam og kylling i påsken
Foto: Dagrofa
Af Dinny Eriksen 27. april 2025

Travl påske i ferielandet

Dagrofa, som står bag dagligvarekæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb samt Dagrofa Foodservice, har haft en aktiv påskeperiode. Ifølge Jesper Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa, var det særligt i butikkerne nær sommerhusområderne, at der blev handlet godt ind.

“Vi har haft en god travl påske, og vi kan særligt se, at der har været høj aktivitet i de detailbutikker, som ligger ude i ferielandet tæt på de store sommerhusområder. Der er virkelig blevet handlet ind til det traditionelle danske påskebord,” siger Jesper Bjerring.

Kvindelandsholdets nye trøje er blevet afsløret – og den er mere end bare en trøje!

Læs også: Kvindelandsholdets nye trøje er blevet afsløret – og den er mere end bare en trøje!

Øget salg af lam og kylling

En opgørelse over salget i påskeperioden viser en tydelig fremgang for både lam og kylling i forhold til påsken 2024. I Dagrofas detailbutikker ligger omsætningen for disse varer på indeks 110 – en pæn stigning.

Tendensen er endnu mere markant i foodservice-segmentet, hvor Dagrofa leverer til professionelle køkkener. Her nåede salget af lam et indeks på 134, mens kylling lå på 113 sammenlignet med sidste år.

Jacob Bangsted, kommerciel direktør i Dagrofa Foodservice, understreger, at appetitten på at spise ude fortsat er stor blandt danskerne:

“Helt generelt oplever vi, at danskerne fortsat har appetit på at spise ude på trods af, at der er en vis usikkerhed omkring os. Konkret kan vi se i vores tal, at lam og kylling fortsat er blandt danskernes favoritter, når det handler om at spise et godt påskemåltid,” siger han.

Laks og is hitter også

Det er ikke kun lam og kylling, der har fundet vej til påskebordet. Også laks oplevede en markant fremgang med en salgsstigning på næsten 50 procent hos Dagrofa Foodservice.

Samtidig viser tallene, at salget af is til restauranter og caféer steg markant med et indeks på 153. En del af forklaringen kan være, at påsken i år faldt senere end sidste år, hvilket kan have givet lunere vejr og dermed større lyst til is.

Påske-klassikere holder stand

Også andre klassiske påskeingredienser som æg og rejer oplevede fremgang i detailbutikkerne, mens salget af sild holdt sig stabilt på niveau med sidste år.

Alt i alt peger opgørelsen fra Dagrofa på, at danskerne stadig sætter pris på de velkendte retter, når højtiden skal fejres – hvad enten den foregår i sommerhuset eller på restaurant.

Øget brandfare: DMI advarer om katastrofale tørkedøgn – sådan undgår du at blive en del af statistikken

Læs også: Øget brandfare: DMI advarer om katastrofale tørkedøgn – sådan undgår du at blive en del af statistikken

Regeringen vil skærpe straffen for vold mod offentligt ansatte

Læs også: Regeringen vil skærpe straffen for vold mod offentligt ansatte