Familie

’Nana’ vender tilbage i farver: Genforenet far og datter ser tilbage på en tv-klassiker

Snart vender en elsket klassiker tilbage i ny og forbedret form. Fra lørdag den 21. juni kan alle seks afsnit af den folkekære børneserie ’Nana’ fra 1988 opleves i restaureret udgave på DRTV og DR1. Serien har fået nyt liv med skarpere billeder og klarere farver, og det har givet anledning til et særligt møde i DR Byen: Skuespilleren Jesper Christensen og instruktøren Barbara Topsøe-Rothenborg – som spillede henholdsvis far og datter i serien – mødtes for første gang offentligt for at tale om ’Nana’ og dens betydning.

’Nana’ vender tilbage i farver: Genforenet far og datter ser tilbage på en tv-klassiker
Jesper Christensen og Barbara Topsøe-Rothenborg - Foto: Asger Malm Møllsøe, DR
Dinny Eriksen
Af Dinny Eriksen 15. juni 2025

Et uforglemmeligt gensyn

Jesper Christensen er netop ved at lægge sidste hånd på optagelserne til ’De forbandede år 3’, mens Barbara Topsøe-Rothenborg har taget hul på en ny spillefilm til Netflix, ’Den Hemmelige Kvinde’. Alligevel satte de tid af til et tilbageblik, der trak på både grin og nostalgi.

Jeg kunne ikke gå op i en bus, uden at de begyndte at synge sangen (titelmelodien af Sebastian, red.). Altså hvis jeg kom op, og der var en eller anden 7. klasse, som skulle et sted hen – boom, så kom sangen, og så tænkte jeg, nå, jeg tror, jeg skal af her, griner Jesper Christensen.

Jeg kan huske, at jeg var inde på Nationalmuseet kort efter, og så var der flere klasser, der var på tur, og jeg blev omringet, og alle ville have autografer. Man havde jo ikke telefoner, så det var autografer og at høre om ting og sådan noget. Det var lidt voldsomt, det var det helt sikkert, siger Barbara Topsøe-Rothenborg.

Tidløs underholdning i ny kvalitet

Restaureringen af ’Nana’ følger i kølvandet på lignende behandling af serier som ’Huset på Christianshavn’ og ’Matador’. Den nyrenoverede version er resultatet af omhyggeligt arbejde med filmrullerne, som heldigvis er bevaret fra originaloptagelserne.

“Det dér kan man ikke sige nej til”

Jesper Christensen og Barbara Topsøe-Rothenborg husker begge optagelserne som en glædelig og lærerig tid.

For mig var det jo sindssygt spændende at lave ’Nana’. Jeg havde kun lavet en enkelt lillebitte ting før, men ellers var det jo min første rolle, og at få lov at komme ud og prøve alle mulige forskellige ting var vildt sjovt. At lege hele dagen lang på et filmset og så være midtpunkt – det blev jeg ret glad for, fortæller Barbara Topsøe-Rothenborg.

Det, der er med ’Nana’-serien, er, at det er et fuldstændigt genialt manuskript. Jeg har en datter på alder med Barbara, og jeg havde siddet et halvt år før og oplevet hele den der appelsinscene med at forsøge at bibringe et barn abstrakt tænkning omkring et regnestykke. Den havde jeg simpelthen kørt igennem derhjemme og været ved at slå hovedet ned i bordet. Og så kom det manuskript. Jeg sad bare og skreg af grin, helt alene. Det plejede jeg virkelig ikke at gøre over manuskripter. Det er mere, at nu skal man se, hvad der er en udfordring, og hvad der kan bruges, og hvad der ikke kan. Nej, hvor jeg grinede hele vejen igennem og tænkte bare, det dér kan man ikke sige nej til, fortæller Jesper Christensen.

Legendariske scener og drilagtige replikker

Serien rummer flere mindeværdige øjeblikke – ikke mindst de famøse replikker, som skuespillerne stadig bliver konfronteret med i dag.

Jeg blev allermest drillet med den der ’Hvad laver I? Vi boller’. Så det er meget den, jeg husker. Men det var ikke nødvendigvis så godt, for det blev en drilleri-ting fra alle rundt omkring mig. Jeg kunne selv ret godt lide den scene, hvor Nana kan tage bussen, fordi hun har buskort, mens faren ikke kan komme med, fordi han ingen penge har, og buschaufføren spørger, om det ikke er hendes far, hun efterlader, da hun går ind i bussen: ’Er det din far? Nej’. Den kunne jeg godt lide, smiler Barbara Topsøe-Rothenborg.

Det var det svar, jeg havde. Det er også det, jeg synes, er rygraden i hele serien – det er alle de gange, hvor Nana bare siger: ’Nej, det er ikke min far det der, det kender jeg virkelig ikke noget til. Som om jeg vil have sådan en far’. Det var ligesom det, der gik igen. Der var altid den der totale fornægtelse, smiler Jesper Christensen.

En serie for hele familien

Det er især den brede appel og rodfæstethed i hverdagen, som har gjort ’Nana’ til noget særligt – både dengang og nu.

Det var så relaterbart, og det er også det, folk har sagt til mig løbende. Og det samlede hele familien. Det var ikke kun for én målgruppe, det var virkelig for alle. Noget andet, som folk tit roser den for, er, at det ikke er noget helt vildt hurtigt superhelte-crap, som børn ser i dag, men at den tvinger dem til fordybelse på en eller anden måde. Jeg har børn på seks og syv, og de og deres venner har det stadig rigtig godt med den, og det virker til, at deres forældre også er med, siger Barbara Topsøe-Rothenborg.

Jeg føler mig total heldig, at jeg fik lov at være med i den. Det er da en gave, det kan der slet ikke være tvivl om, siger Jesper Christensen.

En karriere begyndte – og en anden fik nyt liv

Begge skuespillere har siden ’Nana’ opnået stor succes, og serien har været afgørende for deres kunstneriske retning.

At jeg i så tidlig en alder ofte fik at vide, at man netop samlede familien foran fjernsynet, og at folk kunne genkende noget, hygge sig og grine sammen, det gjorde helt klart, at jeg fik lyst til at fortælle historier. Jeg fik lyst til at blive instruktør, som jeg senere er blevet. Så jeg skylder helt klart ’Nana’ min kærlighed til film og til selv at blive historiefortæller, fordi jeg fik at vide, hvor meget man kan betyde for folk fra så tidlig en alder. Jeg er bare glad for, at jeg ikke fik lyst til at være skuespiller, men fik lyst til at fortælle mine egne historier, fortæller 45-årige Barbara Topsøe-Rothenborg.

Jeg havde gjort det rigtig godt, sådan som jeg havde planlagt: At jeg skulle gøre ligesom Jørgen Buckhøj (’Mads Skjern’, red.), inden han lavede Matador. Altså, jeg skulle have jobs hele tiden, været anset sådan nogenlunde af kollegerne som en god skuespiller, og jeg kunne gå i fred på gaden. Jeg blev ikke så berømt som ’Matador’, den er meget svær at slå. Men efter ’Nana’ blev jeg genkendt. Jeg synes kun, jeg har haft godt af ’Nana’. Jeg føler mig total heldig, at jeg fik lov at være med i den. Det er da en gave, det kan der slet ikke være tvivl om, siger Jesper Christensen.

Nanas far lever videre

Trods næsten fire årtier er ’Nana’ stadig en del af deres liv – og publikums.

Jeg prøvede noget ret unikt, da jeg for et par år siden stod på Skanderborg Festival, og så er Sebastian der og synger ’Nana’. At stå nede blandt publikum, hvor det netop var alle aldre, og alle kan den bare. Jeg ved ikke hvor mange mennesker, der er ved den store scene på Skanderborg – helt sindssygt mange – og at stå der og høre det, gjorde mig sgu meget stolt – at have været med til at give så mange mennesker en rigtig skøn oplevelse, smiler Barbara Topsøe-Rothenborg.

Der var engang en, der kom hen til Nanas mor (Katrine Jensenius, red.) og sagde: ’Er det ikke Nanas mor? Jo, det var det. Jeg ville bare høre, hvordan det gik med Nana. Nå, men hun har det fint, hun er ovre i Amerika og lave film. Nåh ja, det var jo godt, for vi så jo Nanas far her i torsdags inde på Hovedbanen, og det så jo ikke godt ud’. Og der havde jeg gået rundt i ’Bænken’ og gurglet i snaps og så gået hen til folk og spurgt, om de vidste, hvor der var en lille dreng, der var blevet væk for mig. Det var jo Nanas far, der var ingen tvivl, det kunne de selv se. Så Nanas far, den dør aldrig, smiler Jesper Christensen.

Se den nye udgave af ’Nana’

Alle seks restaurerede afsnit af ’Nana’ bliver tilgængelige på DRTV fra lørdag den 21. juni. Samme aften klokken 20.30 sender DR1 det første afsnit – og genforener hele Danmark med en klassiker, der stadig har noget at sige.

Kilde: DR