Forbruger

Nyt tiltag i føtex: Sunde dagligvarer til discountpris

Sundhed og pris spiller en central rolle, når danskerne vælger dagligvarer. Hos føtex prioriteres begge dele højt, og derfor tilbydes Nøglehulsvarer nu til discountpris. Butikskæden har yderligere sundhedsinitiativer på vej, men mangler godkendelse til at anvende ny sundhedsmærkning.

Nyt tiltag i føtex: Sunde dagligvarer til discountpris
Foto: føtex
Af Nanna Madsen 28. februar 2025

Nye tiltag skal gøre sundhed billigere 

Sundhed og pris er afgørende faktorer for danskernes dagligvarevalg, og nu tager føtex et nyt skridt for at gøre det sunde valg lettere. Fra i dag sænkes prisen på 300 Nøglehulsvarer til discountniveau, så kunderne ikke skal betale ekstra for at handle sundt. 

Direktør i føtex, Morten Møberg, understreger, at sundhed er et centralt fokus i deres strategi: “Vi forsøger hele tiden at udvikle os, så kundernes indkøbsoplevelse bliver bedre, nemmere og sundere. Vi tror på, at mange kunder gerne vil vælge sunde Nøglehulsvarer til, og derfor sikrer vi nu, at vi altid matcher prisen på Nøglehulsmærkede varer og discountvarer. Det glæder vi os til at se, hvordan kunderne tager imod.” 

Det nye tiltag er en del af en bredere sundhedsstrategi, der løbende vil præsentere flere initiativer for at gøre det nemmere og mere overkommeligt at handle sundt. 

Hemmelig frøbank beskytter Nordens madforsyning – minister vil styrke samarbejdet

Læs også: Hemmelig frøbank beskytter Nordens madforsyning – minister vil styrke samarbejdet

Nutri-Score kan blive næste skridt 

Mens Nøglehulsmærket allerede fungerer som en vejledning for forbrugerne, mener føtex, at endnu tydeligere oplysning er nødvendig. Undersøgelser viser, at 77% af danskerne gerne vil leve sundere, men samtidig mener 33%, at dagligvarebutikkerne ikke gør nok for at hjælpe dem.  

“Vi kan se i vores egne og i analysevirksomheders undersøgelser, at danskerne savner tydelig oplysning om sundhed, når de køber ind, og det er vi i fuld gang med at ændre på i føtex. Vi gør alt, hvad vi kan, og det er vores pristiltag på Nøglehulsmærkede varer endnu et bevis på, men jeg synes ikke, at vi indenfor de nuværende rammer har mulighed for at skilte tydeligt nok om sundhed på produkter og hyldeforkanter. Der er nogle barrierer omkring lovgivning og tilladelser, som på nuværende tidspunkt er en stopklods,” fortæller Morten Møberg. 

Derfor arbejder de på at få lov til at benytte den europæiske sundhedsmærkning Nutri-Score, som anvendes i flere EU-lande, men endnu ikke er lovlig i Danmark. Nutri-Score benytter en farveskala fra grøn til rød og bogstaverne A til E for at give et hurtigt overblik over et produkts ernæringsmæssige kvalitet. Ifølge Morten Møberg kan det være en afgørende faktor for at hjælpe kunderne til at træffe sundere valg: 

“Vi mener, at Nutri-Score er en yderst relevant mærkning, der med et overskueligt visuelt udtryk hurtigt kan give kunderne et overblik over, hvilke varer der er sundere end andre. Vi har testet mærkningen i vores butik i Kokkedal, og feedbacken fra kunderne var meget positiv.” 

Ud over prismatch på Nøglehulsvarer vil føtex også fokusere på at fremhæve sunde alternativer til tilbudsvarer, så sundere valg altid kan købes til samme pris som andre produkter.  

De nye sundhedsinitiativer i føtex er en del af Salling Groups overordnede forretningsstrategi, der har som mål at nå en omsætning på 100 milliarder kroner i 2028 gennem teknologi, innovation og udvikling. 

Kilde: Ritzau

Kulforbruget falder drastisk i Danmark: En milepæl mod en grønnere fremtid

Læs også: Kulforbruget falder drastisk i Danmark: En milepæl mod en grønnere fremtid

Tilbagekaldelse af populær multikernesandwichbrød

Læs også: Tilbagekaldelse af populær multikernesandwichbrød