Villaejernes to affaldsbeholdere bliver nu skiftet ud med tre nye, og der kommer flere rum i de nedgravede beholdere. Udrulningen sker for at gøre plads til, at alle i Horsens Kommune nu skal sortere deres affald i ti typer.
I Horsens har formand for kommunens Bæredygtigheds-, Natur- og Klimaudvalg Rikke Christensen glædet sig til at få den nye affaldsordning implementeret i Horsens Kommune:
– Det er en kæmpe milepæl i vores fælles indsats for at passe på miljøet, at vi nu alle kommer i gang med at sortere mere. Sortering er vejen til genanvendelse. Det er nødvendigt, at vi får genanvendt mere af vores affald, så vi kan passe bedre på klodens ressourcer og udlede mindre CO2. Derfor er jeg så glad for, at startskuddet også har lydt her i Horsens, så den vigtige sortering nu bliver en helt integreret del af vores alles hverdag, siger Rikke Christensen. Hun håber, at borgerne tager godt imod den nye ordning.
I Horsens Kommune har borgerne siden 2015 sorteret i typerne restaffald, madaffald, papir, hård plast, metal og glas. Med udrulning af den nye lovpligtige ordning skal man nu også sortere tekstilaffald, blød plast, mad- og drikkekartoner og pap derhjemme.
To af de tre nye beholdere er opdelt i to rum, og nogle af affaldstyperne skal sorteres i samme beholder. Det samme gælder ved de nedgravede beholdere. Derfor kommer der også nye skraldebiler, som er indrettet til at håndtere den nye sortering og de nye beholdere.
En kæmpe logistikopgave
Det er for Horsens Kommune en kæmpe logistikopgave, der nu bliver løst. 88.000 nye beholdere skal leveres til borgerne i hele kommunen. 61.000 gamle beholdere skal indsamles. 73 steder skal de offentlige nedgravede beholdere gøres klar. Affaldstømningen skal tilpasses hele udrulningen og fungere efter både den gamle og den nye affaldsordning i takt med at kommunen løbende udskifter alle beholderne. Hele udrulningen tager 8 uger, fra de første er begyndt på den nye sortering, til de sidste skal begynde.
Efter planen vil den nye affaldsordning være fuldt implementeret i hele Horsens Kommune ved begyndelsen af november.
Når du har dem, skal du bruge dem
Når man har fået de nye beholdere, skal man begynde at sortere sit affald i de ti typer.
På kommunens hjemmeside kan man taste sin adresse og få oplyst, hvilken uge man får leveret de nye beholdere. Samme sted kan man også finde sine nye tømmedage. Informationen om de nye tømmedage slår igennem et par dage efter, at beholderne er udskiftet.