Forbruger
Unge i Horsens: Sådan vil gymnasiereformen påvirke dem i 2035
Nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet viser spændende udviklinger i gymnasiesektoren på landsplan. Men hvordan vil det påvirke unge i Horsens Kommune?
I 2035 forventes der en stigning i antallet af elever på gymnasierne i Horsens Kommune. Hvis regeringens ungdomsuddannelsesreform bliver gennemført, vil der være en vækst på cirka 24%. Det betyder, at Horsens vil have omkring 193 flere elever sammenlignet med i dag. Denne udvikling skyldes blandt andet muligheden for en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasieuddannelse.
Reformens strukturændringer
Den nye reform sigter mod at tilbyde unge tre valgmuligheder efter grundskolen: epx, stx og hhx. Epx bliver en ny tilføjelse med fokus på erhvervsrettede og professionsorienterede studier. For at blive optaget kræves der en bestået afgangseksamen fra grundskolen. Samtidig øges karakterkravet til 6,0 for adgang på stx og hhx. Dette ændrer landskabet for de unge i Horsens, der nu får flere muligheder, men også skal møde højere akademiske krav på dele af uddannelserne.
Konsekvenser for den lokale ungdom
Tilstrømningen til gymnasierne i Horsens forventes at inkludere 7 ud af 10 drenge, og mange af dem vil komme fra familier uden lange videregående uddannelser. Dette initiativ kan derfor ses som et forsøg på at åbne dørene for grupper, der traditionelt ikke har valgt gymnasievejen. Samtidig vil det kunne styrke ungdomsmiljøet yderligere med nye elever og perspektiver.
Usikkerheder og overvejelser
Selvom tallene ser lovende ud, er der nogle usikkerheder forbundet med prognoserne. De bygger på antagelser om uændrede bosætningsmønstre samt nuværende søgeadfærd. Hvordan virkeligheden vil forme sig vil kun tiden vise, men det er klart, at feltet af muligheder bliver bredere for de unge i Horsens.
Samlet set bringer reformen både udfordringer og muligheder for ungdommen i Horsens. Øgede krav i nogle retninger kan skabe motivation og højne uddannelsesniveauet, mens nye uddannelsesretninger giver flere muligheder for dem, der ikke ser sig selv i den traditionelle akademiske bane.